sweet salt cake

meny start Meny Bilder meny recept Meny beskrivning meny kontakt

onsdag 30 november 2016

Söta lussebullar med knaprig nötfyllning




I helgen var det första advent och jag var så klart sugen på att baka lussebullar för att fira att snart är julen här. Jag har länge saknat en bra degmaskin och blev överlycklig när jag hittade min mormors gamla köksmaskin som varit undangömd. Den var alldeles perfekt till att knåda denna gyllene deg!
Dock hade jag inte samma tur med russinen. Jäst kom jag allt ihåg att köpa men inte russin. Dessa russin…! Men då jag kom att tänka på en nötfyllning som min mormor brukade fylla sin vetedeg med och rörde ihop en egen grymt god fyllning.

 

Lussebullar
ca 20-30 beroende på storlek

50 g röd jäst, 1 paket
4 dl mjölk
2 dl grädde
1.5 g Saffran, 3 paket
1 dl socker
1 ägg
1 msk vaniljsocker
1 tsk salt
150 g smör
12-15 dl vetemjöl

Värm mjölk & grädde ljummet, smula jästen i en degbunke och häll på mjölkblandningen. Rör tills all jäst är upplöst. Tillsätt saffran, gärna utrört i 2 tsk socker o 2 tsk ren alkohol, socker, ägg vaniljsocker, salt och smör. Blanda till sist i mjölet, använd inte allt utan ta 11 – 12 dl mjöl, känns degen väldigt geggig så tillsätt 1 dl i taget. Låt degen hellre vara lite kletig än för hård och torr, då blir inte bullarna lika torra. Låt degen jäsa under en handduk i ca 60 minuter,  gör inget om den jäser längre.
Häll ut degen på ett mjölat bord och knåda ihop den till en boll och låt den vila en liten stund. Sen är det bara att rulla fina små bollar, jag vägde min till 50 gram, dock ej nödvändigt. Placera ut bullarna på en bakpappersbedklädd plåt och lägg på en handduk och låt jäsa i 20 – 30 minuter.

Till pensling
1 Ägg
1 msk vatten
0,5 tsk salt

Sätt på ugnen på 200 grader. När bullarna är färdigjästa så vispa ihop blandningen ovanför med en gaffel och pensla bullarna runt om.

Fyllning
100g rumsvarmt smör
2 msk sirap
2 msk socker

1,5 dl hackade hasselnötter
1,5 dl hackade valnötter

Blanda ihop allt utom nötter till en jämn smet, tillsätt nötterna och blanda ihop allt till en kletig deg.
Gör en djup grop i varje bulle och lägg i en klutt, 0,5 – 1 msk fyllning och tryck ner i bullen.
Baka av bullarna i ca 10 minuter tills de fått gyllene färg. Dra av bakplåtspappret från plåten och låt bullarna svalna. Sen är det bara att njuta…!
(Bullarna går så klart att frysa i fryspåsar)



Visst ser dom goda ut!
Kan säga att det var dom,
saftiga med god saffransmak och söt knaprig fyllning…

Mums!

Kram Karin


söndag 27 november 2016

Första Advent




Första advent och nedräkningen till julafton har delvis börjat för på torsdag börjar ju den riktiga, med julkalendern. I alla fall för mina barn, dom tjatar nästan varje dag om NÄR de får öppna den första luckan. Inte lätt att vara liten och vänta…

Jag har firat denna söndag med en nackspärr from hell, men skam den som ger. Jag har storstädat och bakat lussebullar ändå! Det är ju trots allt första advent…!


 

Iden till denna härliga pepparkakskrans fick från en av alla mattidningar jag läser när jag kommer över dom. Den kransen var betydligt enklare men som vanligt så gillar jag att vidareutveckla saker o ting. Den är superenkel att göra!
Använd köpe- eller hemgjord pepparkaksdeg, och kavla ut degen som vanligt. Tryck ut valfria former, jag använde stjärnor och snöflingor men varför inte göra pepparkaksgubbar som håller varandra i hand eller liknande. Det är bara fantasin som stoppar dig…

Bygg ihop en krans på en plåt klädd med bakplåtspapper, kakorna måste ligga lite omlott så att kransen håller ihop. Det går bra att lägga dom lite på varandra. Min krans ser ganska exakt ut som den gjorde när jag ställde in den i ugnen. Baka av som man brukar göra med pepparkakor men gärna lite längre så att de blir riktigt hårda. Obs, de stelnar först uttagna ur ugnen.

Vill du ha en mer hållbar krans så kan du göra den i TROLLDEG:
1 dl vatten, 2 dl mjöl, 1 dl salt, 1 msk olja och 1 msk pepparkakskrydda. För att få färg på degen kan du tillsätta lite pastafärg eller kakao. Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg.

Gör precis som ovan och torka kransen i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta den stå i rumstemperatur över natten. När kransen har torkat färdigt går det bra att dekorera precis som vanliga pepparkakor.



Se till att kransen svalnat helt innan du börjar dekorera den med kristyr. Antingen använder du den som går att köpa i vanlig matbutik eller så gör du egen.

1 äggvita, ca 4 dl florsocker och 1 tsk ättiksprit/citron. Dela upp kristyren och färga med pastafärg. Kristyren är färdig när du kan göra fasta toppar. Vik ihop en lite strut och fyll med kristyr. Klipp ett litet hål. Sen är det bara att dekorera…!

Önskar er alla en härlig första advent!

Kram Karin